Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum

Författare Ämne: Ibland är man nöjd fast poängen säger nåt annat...  (läst 1391 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sanna

• Gäst
Ibland är man nöjd fast poängen säger nåt annat...
« skrivet: november 24, 2007, 03:30:40 PM »
Idag har jag och Baloo varit och tävlat Nacka Cup i Lydnadsklass I. Lite nypremiär kan man säga, för vi har inte tävlat sedan stora katastrofen i våras när typ ALLT gick fel och jag fick ett vredesutbrott på min hund och bar honom av planen. (Rekommenderas inte - domaren kom och sa åt mig efteråt...  ;)red).

Trots att poängen borde få mig gråtfärdig är jag MYCKET NÖJD med Baloo. (Han tycker verkligen att lydnad är mest nåt man gör för mattes skull - utom möjligen hoppet och läggande under gång.)

Flera 10-or (platsliggning, tandvisning, apport), en 9,5a (inkallning) en 8,5 (hoppet). Linförighet som är det vi haft svårast med blev "bara"  7,5, men jag det är typ det bästa han presterat ever så det var jag jättenöjd med!  ;)h

MEN det som gick hur kasst som helst är det som han verkligen brukar vara jättestabil med: nollade både ställandet och läggande under gång. (Som det dessutom är höga koefficienter på = lite katastrof att nolla just där...) Där är jag förbannad på mig själv. Hade kunnat rädda situationen något med ett dubbelkommando (=poängavdrag men ändå fått NÅGRA poäng), men blev var så helt inne på att där KUNDE han ju inte göra fel...   >:(

Nu är vi hemma och är slut som artister. Baloo leker koma-korv under min stol. Jag börjar redan planera för vår revansch!!  ;)dance

Utloggad Cecilia Lindhoff

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 115
  • Kön: Man
SV: Ibland är man nöjd fast poängen säger nåt annat...
« Svar #1 skrivet: november 24, 2007, 03:54:27 PM »
 /w))/ Grattis till framgången!!
Framför allt till din coma-corv-corgi!!
Skoj & skratt, corgi-fnatt!!

Utloggad Mija Lindborg

• SWCK Regionsombud
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Gusigan's kennel
    • Gusigan's kennel
« Svar #2 skrivet: november 24, 2007, 04:16:40 PM »
Kul!!
Duktig ni är som har tävlat, även om allt inte gick hela vägen &/&=
Morris och jag är bara på tränings stadiet, och har en lång väg kvar.
Det är ju att deltaga som är grejjen  :/)
Lycka till vid nästa tävling // Mija
Hälsingland en underbar plats i en del av världen!!

Utloggad Malin Eriksson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 502
  • Kön: Kvinna
  • Frost
« Svar #3 skrivet: november 24, 2007, 04:45:30 PM »
GRATTIS BALOOSAN OCH SANNA   /w))/

Från en superimpad Malin
Koftor är bäst!
Besök gärna vår hemsida : www.carddicted.com

Utloggad Susan Marteus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 916
  • Fromax Bilbo Bagger, son till Tina och Tiger
    • Fromax
« Svar #4 skrivet: november 24, 2007, 06:02:29 PM »
Grattis Sanna och Baloo - och lycka till i frtsättningen också!
 ;(kla) ;(kla) ;(kla) ;(kla) ;(kla)
Susan
och resten av gänget i Järfälla
Information om våra Cardigan, bilder och filmer - även valpfilmer - finns på Fromax kennels hemsida: http://www.fromax.se
Nyheter publiceras dessutom på vår blogg: http://fromax.bloggplatsen.se/
Och fler bilder finns i våra album: http://gallery.fromax.se/#home

Utloggad Borghild M Wellström

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 970
  • Pigg och smart - en corgi så klart!
    • Bolles Corgikoja
« Svar #5 skrivet: november 24, 2007, 06:26:33 PM »
 /w))/ ;)dance

Stort Grattis från oss i Edsbro - jag är mycket impad!!!

Musse o Magic hajjar noll.. men det gör inget.. hehe  /&

8)
Bolle & Magic
"Det som inte tål att skämtas med, det förtjänar sällan att tas på allvar"

Utloggad Ellie Forsberg

• Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 211
  • Marco
    • Ellie´s corgihörna
« Svar #6 skrivet: november 24, 2007, 07:58:06 PM »
Skum domare , då den där katastrofdagen /Sk))/

Grattis till er come back ;ros
Hos oss bor Igroc Presley (Marco) och Wesa Borgs Gateau Marcel (Cofftan)

Sanna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: november 24, 2007, 08:09:33 PM »
Tack för peppningarna!! Vi fortsätter kämpa! Synd bara att det är så ont om tävlingar över vintern...

Och: Dom hajjar Bolle! Det är bara att intressena kan vara lite selektiva... Dom är ju personligheter, och har lite andra prioriteringar i livet än vad vi har ibland... (Fast kanske egentligen inte: sova, äta, gå på toa, höra att man är bäst och kolla in snyggingar känns rätt grundläggande även för människor)

Nu ska jag prioritera att väcka korven och ta ut honom - så kan det bli lite lördagskvälls-tv sen.

Ang domaren på katastrofdagen i våras så kände han sig manad att säga till mig, när jag petat med foten på Baloo när han inte vill lyssna på "sitt". Baloo låg platt som en pannkaka när han borde sitta trots att jag sa sitt cirka 20 gånger kändes det som - fattar inte vad som gick åt honom. Domaren tyckte att jag "sparkade" på honom och att jag varit hårdhänt när jag till slut tog honom i nackskinnet och satte honom upp...! Lite skillnad att putta och sparka tycker jag. Och med det extra skinn Baloo har i nacken så kan jag lova att han inte kände rent fysiskt vad jag gjorde... Men visst tyckte han att jag var obehaglig som blev arg... Men, domaren MÅSTE säga till en tävlande som blir fysisk med sin hund - that's the rules, så han gjorde inget fel. Bara att jag tyckte inte att jag var särskilt hårdhänt med min hund. Kanske lite brysk när jag till slut lyfte upp honom. Sen hade domaren helt rätt i att jag borde gått av tidigare - när jag märktae att kommunikationen var på noll och jag började bli arg. Man lär sig nåt varje dag!

Men men, det var i våras det. Idag sken solen både på Baloo och matte - även om matte glömde att man ska hålla koll på vad hunden gör - och korrigera om det behövs..

spanna

• Gäst
« Svar #8 skrivet: november 24, 2007, 10:19:09 PM »
Hej!

Härligt att ni är på rätt väg! I lydnad kan man ju se det på två sätt... En bra sak är att man får poäng på alla moment så man kan ju bli sin "egen" vinnare genom att tycka att man lyckats grymt bra på moment som man har haft problem med men ibland kan man ju bli frustrerad när moment som sitter som berget strular på tävling och gör att hela poängen blir skit. Jag tävlade flera, flera gånger i klass 2 men tappade sugen helt när det alltid strulade i något moment och det gjorde så att resultatet blev kasst. Jag kommer speciellt ihåg en inkallning med ställande där Tessa tjuvstartade men ställde sig perfekt och vi fick en nolla.

Jag tycker du gjorde helt rätt som korrigerade på tävlingsplan! Jag förstår ju att domaren måste anmärka och kan förstå att du tyckte det var jobbigt om domaren sa till dig men i det långa hela tror jag du vinner på det. Det finns ju inget så irriterande som när hunden nochar en och gör som den vill på apellplanen. En gång var jag på väg att "tappa" Kalle, han var helt ouppmärksam, men innan fjärren råkade jag trampa på hans tass (helt totalt inte med meningen!!) men jädrans vad han skärpte sig! Grym avslutning och ett 1a pris! Det är för jxxligt med folk som är elaka mot sina hundar men jag tycker att det är mils skillnad på att korrigera på ett schysst sätt och att misshandla sin hund! Då är det tusen miljarder gånger värre med de som tar ut jycken i skogen efteråt (eller innan!!) och tar ut sin frustration. Vid ett sånt tillfalle har jag agerat och då var jag ARG! Men det hjälpte väl inte kan jag tänka, kärringen skyllde väl ännu mer på hunden nästa gång de var ensamma...

Lycka till i fortsättningen!!!
Anna

Utloggad Gabriella Hafström

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 90
  • SCH NCH INTCH LP Wee-folk's Amusing-Alfie
    • Kennel Fayfox
« Svar #9 skrivet: november 24, 2007, 11:43:52 PM »
Wow - häftigt Sanna!

Det är kul med lydnad och jag är övertygad om att nästa tävling går bättre.

Vet du, det är faktiskt bättre med nollor - dem kan man lättare göra något åt. Mediokra blaha-femmor, sexor som är nästan rätt men ändå inte når riktigt fram är svårare att göra något åt.

Från en som minns all frustration från lydnadstävlingar.

Lella och skånska slättens svanslösingar
Kennel Fayfox - Welsh Corgi Pembroke

CORGI RULES!

Sanna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: november 24, 2007, 11:48:24 PM »
Tackar hörrni!! Hoppas fler blir peppade!  ;)h  ;)h

Utloggad Annette Nordenstad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 99
« Svar #11 skrivet: november 26, 2007, 08:19:10 AM »
Det räcker inte att bara träna, man måste träna på att tävla också, det är en helt annan sak. Jag vet Izz diskade sig hela första säsongen för att han tjuvade i starten. På träning funkade det!
                      Håller tummarna för er    Annette :)

Utloggad Paula Holmqvist

• SWCK Regionsombud
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 263
    • www.kennelblatiran.se
« Svar #12 skrivet: november 26, 2007, 11:26:45 AM »
Vad roligt att ni tävlat, man kan ju inte ha enbart topp-poäng första gångerna heller :). Hoppas det blir fler gånger!

/stolt uppfödare

Berit Johansson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: november 26, 2007, 11:42:55 AM »
Så är det med våra corgisar - de VET när det är träning och när det är tävling, och verkar lära sej snabbt att det går att retas med föraren, som inte gärna korrigerar när det är tävling. Eller också är det så att hunden blir osäker och gör fel, därför att föraren är nervös och stinker adrenalin - in gamla Nike var en sådan känslig hund. Den gången jag ställde upp på skoj utan att förvänta mej någonting så vann hon klubbmästerskapet!. Nikes mamma Amanda var jätteduktig att apportera, men det hände ett par gånger vid tävling att hon sprang ut, hämtade apporten, vände och gick ett par steg, stannade och tittade på mej med spjuver i blicken "Här har jag apportbocken - vill du möjligen att jag ska komma med den?" Och så blev det ett dubbelkommando.........

Jag tycker att Baloo var duktig ändå - lycka till i fortsättningen!

Berit

spanna

• Gäst
« Svar #14 skrivet: november 26, 2007, 04:40:58 PM »
Hej igen!

Det där som Lella skrev om nollor var helt fantastiskt rätt! Har aldrig tänkt så innan men det är ju helt sant. Om man nollar ett moment så går man ju in och punkttränar det på ett annat sätt än om man får en 6/7'a! Smart skrivet!

Anna

Copyright © Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum