Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum

Författare Ämne: täcke?????  (läst 1726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

spanna

• Gäst
täcke?????
« skrivet: oktober 22, 2008, 11:42:09 AM »
Hej alla glada!

Jag måste köpa ett täcke till Taffy men det är ju lite svårt.. Jag har använt Dalmatinertikens (de är ju lika långa) täcke en gång men då försvann frambenen in i täcket så att stackaren bara hade två ben! Är det någon som vet vilket täcke som passar en snygg corgikropp  :) Min agilitytränare är på mig väääldigt ofta om att jag måste fysträna Taffy extra för att hans rygg ska orka med agilityn och även hur viktigt det är med ett bra täcke mellan passen och efter träningen. Nu börjar det ju bli lite kyligare så det är verkligen hög tid att köpa ett täcke.

Visste ni förresten att en hunds rygglängd räknas från slutet av bröstkorgen? Helt plötsligt så blev ju inte corgins rygg lika lång längre..

Ha det gott
Anna

Marita Ryrlén

• Gäst
SV: täcke?????
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2008, 04:07:04 PM »
Har samma problem här, köpte för något år sedan ett täcke till gimli, som han snubblar i och fastnar "innanför" med frambenen, jag ska nog sy och modifiera om det, men jag köpte ett på Ullared utan "flärp" under magen, och det passa kanon. Funderar på att köpa ett "back on track"  täcke till honom fast det får vänta lite för det är ganska dyrt. Det är juh bra mot inflammationer och ökar blodcirkulationen och så. Så ska du köpa ett så satsa på ett utan flärp runt bröstet eller prova ett back on track.

Lycka till!

Sylvia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2008, 06:25:32 PM »
back on track tycker jag har funkat jättebra när jag hade hästar :)

Läste ju ditt inlägg o blev lite nyfiken på bra tips om fysträning av ryggen??   lite goda tips önskas.

Tack tack bugar o bockar.

spanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2008, 08:53:17 PM »
Hej!

Back on track täcket tror jag borde fungera bättre för det sitter kanske lite tightare. Jag får väl ta med Taffy och prova ut ett..

Det jag gör oftast för att träna upp Taffýs ryggmuskulatur men även annan muskulatur är att gå mycket, mycket sakta i lite svårare terräng som tex högt gräs, snö eller ris. Det är jättebra styrketräning för hunden. Då får de verkligen lyfta på benen ordentlig. Annars är simning bra men det är ju lite svårare nu på hösten.. Att gå i sandtag är också bra och i branta backar. Taffy galopperar alltid när han är lös och det är inte så bra. Att GÅ ordentligt och sakta gäller om man vill träna styrka. Annika Falkenberg har skrivit en jättebra bok om fysträning för hundar där hon även tar upp massage mm. Den kan rekommenderas!

Det sura med fysträningen är väl att det är så erbarmligt tråkigt... Om jag är ute på promenad så vill jag inte gå i slowmotion över ett fält med hunden i koppel... Men jag försöker få gjort det iallafall 2 ggr i veckan.

Ha det gott!

Utloggad Malin Åström

• Juniorhund
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Kön: Kvinna
  • Sasha
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2008, 01:20:06 PM »
När jag höll på och simmade Hector så provade jag ett back on track täcke. Täcket skall täcka en bit över svansen och då släpade sidorna i golvet. Jag hittade till slut ett täcke på djuraffären som passade bra men det var inte så tjockt. Kommer inte ihåg vad det hette.

Malin
Lycklig ägare till cardigan tiken
Carddicted Drop Dead Beautifull

Sanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2008, 03:11:40 PM »
Obtrack har täcken för alla möjliga kroppskonstitutioner - kolla med dem! Annars har jag sytt ett täcke för Baloo att ha i bilen och andra ställen där han kan bli avkyld - av en fleecefilt från IKEA för 39 kronor...

Gå i högt gräs och uppför branta backar är super! I skogen bredvid skolan är det jättebrant - suverän rygg- och bakdelsträning! Även för mattar....  &/&=

Utloggad Pia Schröder

• Championhund
  • Antal inlägg: 744
  • Cardiganvalp Kennel Wesa Borg
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2008, 04:36:39 PM »
 )hej//I ett av tidningen Ridsports senaste nummer har det gjorts en riktig "vetenskaplig" studie av back-on-track. Enligt det testet var back- on -track en bra affärsidé men några vetenskapliga rön för att keramiskt innehåll skulle finnas och göra produkten bättre och annorlunda mot andra täcken etc. fanns inte.  !#¤
Så hemligheten med back-on-track finns inte, utan märket gör samma nytta som alla andra  värmande täcken, bandage, vojlockar m.m. /w//
"Tala inte med mig om svårigheter - tala med mig om möjligheter."
Och besök gärna Kennel Wesa Borgs prisbelönta Cardigan - och deras härliga valpkullar - på deras egen hemsida:
http://www.wesaborg.se

Marita Ryrlén

• Gäst
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2008, 08:12:13 PM »
Hej!

Back on track täcket tror jag borde fungera bättre för det sitter kanske lite tightare. Jag får väl ta med Taffy och prova ut ett..

Det jag gör oftast för att träna upp Taffýs ryggmuskulatur men även annan muskulatur är att gå mycket, mycket sakta i lite svårare terräng som tex högt gräs, snö eller ris. Det är jättebra styrketräning för hunden. Då får de verkligen lyfta på benen ordentlig. Annars är simning bra men det är ju lite svårare nu på hösten.. Att gå i sandtag är också bra och i branta backar. Taffy galopperar alltid när han är lös och det är inte så bra. Att GÅ ordentligt och sakta gäller om man vill träna styrka. Annika Falkenberg har skrivit en jättebra bok om fysträning för hundar där hon även tar upp massage mm. Den kan rekommenderas!

Det sura med fysträningen är väl att det är så erbarmligt tråkigt... Om jag är ute på promenad så vill jag inte gå i slowmotion över ett fält med hunden i koppel... Men jag försöker få gjort det iallafall 2 ggr i veckan.

Ha det gott!

Jag gör precis samma sak med Gimli. Han går heller aldrig utan "travar" så slowmotion i terräng är kanon, men långsamt haha. Så är det att ha korta ben  /w))/

Berit Johansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2008, 08:28:50 PM »
Vet av egen erfarenhet att det nästan är stört omöjligt att hitta täcke som passar för corgi. De gånger jag ansett att mina hundar behöver kläder, är när de varit högdräktiga den kalla årstiden, då magen-juvret nästan släpar i backen. Köpte ett fint täcke, som jag trodde skulle fungera. Men det gjorde det förstås inte - de korta benen försvann plötsligt in i täcket, och hundstackarn "stod på näsan". Dessutom täckte den bara halva magen, inte de bakre delarna som var mest utsatt för kylan. En hemgjord ribbstickad tröja blev lösningen.
Men jag undrar - behöver corgis f.ö. ha kläder? Kan bara tänka mej att det skulle vara nödvändigt, om hunden skall ligga kopplad längre stunder ute i kylan. Och varför ska den göra det?

Berit

spanna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2008, 09:38:19 PM »
Hej igen!

Berit, jag kan också tycka att täckte till en corgi med rejäl päls är lite överdrivet. På promenader skulle jag aldrig ta på ett täcke. På en agilityträning så är det kanske lite annorlunda. Ofta så är det max fart och prestation i 3-5 minuter och sedan vila i en längre stund ca 20-40 min. Mina träningskompisar och instruktör har nästan alla bordercollies och de säger att ett bra täcke minskar skaderisken. Jag vet inte om corgin kanske har tjockare päls än BC'n men i vilket fall så är det varma muskler och sedan stilla, ofta i kalla ridhus på vintern så jag tror inte ett täcke skadar. Men i "vardagslivet" behöver jag inte ett, om det inte var för agilityn hade Taffy fått vara täcklös..

Sanna, det var faktiskt obtrack jag tänkte på innan men jag skrev back on track.. Det är väl de som är mer som en kropps-strumpa?? Jag ska se om jag kan fixa till det täcket jag har och göra det lite "tightare" framtill.

Pia, ja tänk vad vi är en lättlurad köpgrupp igentligen.. Jag köpte foder för närmare 600:- spänn säcken i ett år för det var så fantastiskt men sen när ekonomin var skral var vi tvugna att byta ned oss till ett för 170 spänn säcken och vi har inte märkt den minsta skillnad på någon av de 3 hundarna.... Vi vill ju alltid det bästa för jyckarna och då köper man ofta allt försäljarna säger...

Ha det gott alla!

Utloggad Gabriella Hafström

• Moderator
  • Juniorhund
  • Antal inlägg: 89
  • SCH NCH INTCH LP Wee-folk's Amusing-Alfie
    • Kennel Fayfox
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2008, 11:28:33 PM »
Hej Anna!

Jag har funderat lite grand på det här. Corgin har en päls bestående av en underull som är värmande och täckhår som är skyddande mot bl a vind. Om Border Collien har en annorlunda päls än corgin, det vet jag inte. Men corgin lär inte behöva ha något täcke annat än i extremfall. Dit räknar inte jag agilityträning.

För att undvika skador hos en corgi (och även hos andra hundar) gäller att hunden är väl uppvärmd innan den börjar anstränga sig - främst i hoppen. Småjoggning, rask promenad och/eller lydnadsträning uppfyller detta syfte, så även långsam och fokuserad träning på exempelvis höga bommen (alltså för en corgi - kanske inte för en bc).

Efter ett träningspass gäller naturligtvis en "avsvettning" i form av lugn promenad, massage och därefter vila på ett hyfsat varmt eller åtminstone vindfritt ställe. Då kan hunden klara av att ligga/sitta en längre stund utomhus även under hösten. Kanske ha en filt som underlag; då kan den välja själv.

Tänk på att en corgi är en arbetande hund och har goda förutsättningar för hårt arbete. En god och regelbunden träning på varierat underlag stärker såväl rygg som övrig muskulatur, både i koppel och fritt. Ryggmuskulaturen stärks även av långhoppet (under förutsättning att hunden är uppvärmd, förstås). Det är precis som du säger; corgin har inte någon lång rygg, inte alls, utan den har lite kortare ben än en del andra raser. Det är att tänka på!

Jag skulle själv personligen inte välja täcke, tanken har aldrig slagit mig. Mina hundar har klarat sig väl och under den kallaste tiden så har de fått sitta i bilen under pausen; men aldrig utan att ha blivit "avsvettade". Men finns det något som passar så...

Lycka till med din agilityträning och så småningom på tävlingsbanan!

Lella och skånska slättens svanslösingar
« Senast ändrad: oktober 24, 2008, 11:32:26 PM av Gabriella Hafström »
Kennel Fayfox - Welsh Corgi Pembroke

CORGI RULES!

spanna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2008, 01:11:43 PM »
Hej Gabriella!

Tack för ett mycket bra svar! Mycket tänkvärt i många avseenden.

Jag värmer så klart alltid upp ordentligt och "går ner" efter varje intervall och en längre promenad i koppel efter en avslutad träning. Om jag ska vara helt ärlig så är det påtryckningar från alla andra agilityfolk i min närhet som gör att jag har börjat fundera på täcke. Min tränare har varit med i landslaget och jag har stor respekt för honom så det är svårt att helt nonchalera hans åsikter. Som sagt har de flesta jag tränar med BC eller hundar med kort päls och för dem är det väl en annan sak. En BC är ju verkligen en arbetande hund men de är väldigt "sköra" och verkar skada sig mest hela tiden. Antagligen för att motorn ibland är lite väl stor, större än det sunda förnuftet.. Taffy är mer "arbetsklok" och presterar fartmässigt efter hans kroppsförutsättningar.

Jag ska satsa på en rejäl filt / pläd att sitta på och om han lägger sig kan jag ju lägga en filt över honom också. Vet du förresten om corgin har lätt för att få ryggproblem? Många tror ju att corgin har samma problem som taxarna som lätt får diskbrock.

Har du också tävlat i agility??

Tack igen!!
Anna

Utloggad Annette Nordenstad

• Juniorhund
  • **
  • Antal inlägg: 97
« Svar #12 skrivet: oktober 25, 2008, 04:14:28 PM »
HEJ Anna

Jag använder alltid täcke till hundarna när det börjar bli ruggigt ute i agilitysammanhang, annars inte om jag inte vill att de skall synas i mörkret då använder jag ett täcke med mycket reflexer på. Jag hittade ett täcke som funkade riktigt bra på Okki när jag var på Rusta de kallade det för regntäcke och var st 45 cm. Tunnt fleesfoder och yttertyget var  vattenavvisande.

Till Izzo köpte jag 55cm men då fick jag justera det lite. Det var en magdel som gick mellan frambenen och fästes på ryggen.

Använder det när jag tävlar och tränar agility för att behålla värmen mellan träningspass/lopp. Det är svårare att hitta plats att värma upp sin hund när man tränar och tävlar i ridhus den kalla och mörka årstiden. Annars är det inget problem. Jag använder även varma underlägg under buren för att inte få upp kylan den vägen. Izzo bäddar väldigt i buren så underlägget ligger inte kvar där.

Hoppas du hittar ett bra täcke och att du hittar många ridhus att tävla i under vintern.

Hälsningar Annette/Izz/Okki   :)=( :)=( :)=(

Sara Berglund

• Gäst
« Svar #13 skrivet: oktober 26, 2008, 04:35:00 PM »
Hej=)
Jag köpte ett Back on track täcke till min lille Izor för snart 1 år sen. Jag tycker att det är ett helt perfekt täcke att ha när man ska ut på banan och träna samt efteråt. Back on track täcket är ju inget "gå ut och gå i" -täcke fick jag lära mig.
Har och andra sidan köpt flera andra täcken till honom som har varit jätte bra från KyraK:s kollektion. Jag har köpt rätt längd till honom och då är det ett spänne runt halsen på täcket så man kan spänna år täcket så de blir lagom stort för små Corgisar ;)dance.

Kramar Sara och Izor

Utloggad Maggan Nordlöf

• Championhund
  • Antal inlägg: 646
  • Elina och Ebba
« Svar #14 skrivet: oktober 26, 2008, 06:59:37 PM »
Jag har sytt ett magskydd till Ebba, Wilma och Elina var. Det är jättebra att sätta på det när det är smutsigt slaskigt och sandigt på vintern och framför allt när dom SALTAR gångvägarna. Jag kommer ingenstans på vintern utan att gå där dom har saltat .Håret på magen på hundarna blir helt sträv av allt saltet och så är det absolut inte bra.

Andra vintern vi hade Ebba så satte jag mig och skissade på ett skydd och klippte ut i papper. Sedan blev det vanligt tyg och till sist köpte jag bävernylon som jag sedan sydde det i. Kardborreband till att fästa med band. Det har fungerat bra. Nu är det så väl använt så vätan går igenom så nu måste jag fodra det med något mer vattenavstötande.

Funderar att sy ett regnskydd till dom på liknande sätt. Vi får väl se.

/Maggan
Wesa Borgs Röhälla  bor här och Wesa Borgs Knisa och Cafrem´s Troja är här om dagarna.

Copyright © Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum