Hej Anna!
Jag har funderat lite grand på det här. Corgin har en päls bestående av en underull som är värmande och täckhår som är skyddande mot bl a vind. Om Border Collien har en annorlunda päls än corgin, det vet jag inte. Men corgin lär inte behöva ha något täcke annat än i extremfall. Dit räknar inte jag agilityträning.
För att undvika skador hos en corgi (och även hos andra hundar) gäller att hunden är väl uppvärmd innan den börjar anstränga sig - främst i hoppen. Småjoggning, rask promenad och/eller lydnadsträning uppfyller detta syfte, så även långsam och fokuserad träning på exempelvis höga bommen (alltså för en corgi - kanske inte för en bc).
Efter ett träningspass gäller naturligtvis en "avsvettning" i form av lugn promenad, massage och därefter vila på ett hyfsat varmt eller åtminstone vindfritt ställe. Då kan hunden klara av att ligga/sitta en längre stund utomhus även under hösten. Kanske ha en filt som underlag; då kan den välja själv.
Tänk på att en corgi är en arbetande hund och har goda förutsättningar för hårt arbete. En god och regelbunden träning på varierat underlag stärker såväl rygg som övrig muskulatur, både i koppel och fritt. Ryggmuskulaturen stärks även av långhoppet (under förutsättning att hunden är uppvärmd, förstås). Det är precis som du säger; corgin har inte någon lång rygg, inte alls, utan den har lite kortare ben än en del andra raser. Det är att tänka på!
Jag skulle själv personligen inte välja täcke, tanken har aldrig slagit mig. Mina hundar har klarat sig väl och under den kallaste tiden så har de fått sitta i bilen under pausen; men aldrig utan att ha blivit "avsvettade". Men finns det något som passar så...
Lycka till med din agilityträning och så småningom på tävlingsbanan!
Lella och skånska slättens svanslösingar