Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum

Författare Ämne: På promenad  (läst 1997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maggan Nordlöf

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Kvinna
  • Elina och Ebba
På promenad
« skrivet: februari 18, 2009, 10:45:04 AM »
När jag är ute med hundarna så får jag många kommentarer.
De flesta är väldigt trevliga.

Jag brukar möta en dam ca en gång i veckan och hon säger alltid "Här kommer dom trevliga hundarna". Det riktigt lyser om henne när hon säger det.

En annan dam stannade och sa "Vilka fina trillingar" Den flesta kommentarerna får jag när jag är ute med alla Ebba Wilma och Elina.

Idag så mötte jag ett äldre par och han frågade om den bruna (Ebba) om hon var samma sort som Elina och Wilma (dom två är vita svarta och lite bruna). Han tyckte att det var lite konstigt.

En gång när jag kom in med Ebba och Elina i djuraffären så stod det två damer där inne från katthemmet. Jag hörde när jag gick förbi att ena damen sa att det där var Welsh Corgi Pembroke.
Man kan ju inte vara tyst så det blev att informera att det var Cardigans. Där stod två damer som två ? och undrade Cardigans? Det blev ju lite mer information till damerna att det finns två sorter Welsh Corgi Pembroke och Welsh Corgi Cardigan.

En del undomar tycker att hundarna ser "häftiga" ut med korta ben och stora öron.

Har ni roliga kommentarer som ni har fått när ni varit ute och gått med er/era hundar.

/Maggan

Wesa Borgs Röhälla  bor här och Wesa Borgs Knisa och Cafrem´s Troja är här om dagarna.

Utloggad Anjelika Wahlqvist

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 136
  • Humle
SV: På promenad
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2009, 11:03:38 AM »
Heheh..
"vad är det där för blandning??" har jag fått höra.
och ett pra ungdomar frågade "det där är ingen tax va..?" ehh, nä.. heheh!  /Sk))/

Tew

• Gäst
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2009, 02:45:36 PM »
"Men vad är det där för nåt?   ^/^" ,

"Vilken rolig blandras!  ???"

" Åhh, vad fin! Är det en Västgötaspets? :P",

"Men han har ju alldeles för korta ben för den här snön! >:("

Utloggad Maria Nyquist

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 233
  • Bill och Fred
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2009, 03:49:51 PM »
Jodå ibland blir det riktigt pinsamt också.
- Jodå det är en blandras.....
_jo det syns för han har så stora öron och korta ben....
-Nja nu är det så att den är en RR/Dobermann/Schäfer. (Jag kunde inte låta bli)
-Jaså var det den snygga som var blandras!!!!

Eller som när vi var på Strömsholms hästtävlingar i somras och en ful och taskigt klädd tant kommenterade våra två hundar med att den lilla var så otroligt ful, men den stora vacker....eländet stod bakom ryggen på oss i samma kö. Mannen som annars inte är så hundintresserade kommenterade att det också var gott om fula käringar....

Just nu får vi också kommentarer för snygga BlueMerle Yatzy bor tillfälligt hos oss och det är väldigt många som undrar vilka raser Bill och Yatzy är, och blir jätteförvånade när det är samma, visserligen är Bill fluff men ändå.

Det roliga är att de nästan alltid tycker att de är så häftiga.

Kommer säkert att komma fler kommentarer
Ha det gott därute/
Maria med Bob och Bill + tillfälliga Yatzy
Lycklig ägare till Carddicted Batteries Not Included "Bill" och Carddicted Fully Charged Batteries "Fred" + rhodesian/schäfer/dobermannen "Bob"

Utloggad Carolin Färdigh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 179
  • Stolt ägare till Stock Dog's Candy Man- "Vips"
    • Vipsens sida
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2009, 06:35:44 PM »
Blandras, blandras, blandras! Det är allt jag får höra :)
-Är det en schäferblandning?
-Vad är det mer än tax?
-Det var en söt blandras!
-Är det en schäfer/tax korsning?

Ja, de är de vanligaste, sen kommer dessa..
-Åååh, titta vilken söt, det måste vara nån spaniel av nåt slag...
-Nej, men usch! I den tågkupén vågar inte jag gå in, där ligger ju en sån där farlig hund! (hon trodde att det var en rottweiler, men blev till slut övertygad av sin väninna om att den här hunden faktiskt inte var så stor och heller inte såg så farlig ut..)

På 1½ år som corgiägare kommer jag bara ihåg fem-sex stycken som vetat att det var en corgi och av dem är det nog bara hälften som sagt cardigan..

/Carolin som älskar sin lilla "blandras" :P
En corgi kan göra allt! :)

Berit Johansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2009, 06:50:03 PM »
När jag nyss fått min allra första Corgi (Pem), som då var 8 månader, tyckte att en granne att hon såg ut som ett marsvin bakifrån.
När min gamla mor träffade henne för första gången, så såg hon lite betänksam ut, så jag frågade vad hon tyckte. Hon tvekade en stund innan hon svarade: "Hon har ju vackert huvud i alla fall...."

Liten pojke: Titta mamma, vilka små fräserhundar!

Liten flicka: Mamma, där kommer dom glada hundarna!

Cyklande tant: Vilken förmögenhet!

Tew

• Gäst
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2009, 10:37:31 PM »
Mötte alldeles nyss två tjejer på kvällspromenaden med en liten goldenvalp, som slet sig loss och rusade fram till Gibson... Han älskar ju att busa så det blev kullerbyttor, koppeltrassel, hopp och skutt med en gång  ;)h
Sen kom det berömda frågan " Är det en västgötaspets?"
Gibson är tydligen väldigt lik en västgötaspes för jag har fått den frågan säkert 10 gånger  :)
"Nej det är en Welsh Corgi" då ser folk ut så här ungefär  ??? ??? ??? ???

Jag själv har iofs inte träffat några andra corgisar förutom Malins "gulliganer" på Carddicted och min Gibson..
...föränn häromdagen när jag var på väg till jobbet, då jag tyckte jag så en bekant rörelse på en hundbakdel långt framför mig.. "är det en corgi!!!" ^/^ tänkte jag för mig själv och började springa ikapp..
Och det var det!! en liten Pem från norge!  ;)h
Jag kände mig som ett barn "hej, får jag klappa?!"
Det var jätte roligt synd att jag inte hade med mig Gibson just då bara... han hade blivit kär ;¤

Utloggad Margaretha Synak

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 533
  • Teddilyn´s kennel Cardigan Welsh Corgi
    • Teddilyn´s kennel
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2009, 09:39:54 AM »
Hej Therese!

Du har ju hela Chelsea/ Roperkullen i dina trakter om du vill träffa Cardisar!

Hälsn Maggan
gå gärna in på vår hemsida www.teddilynskennel.se
och missa inte Blondin-Bettans blog!

Magdalena Nilsson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2009, 10:43:03 AM »
Visst är väl den vanligaste kommentaren "Oh, det är en sån.. Västgötaspets!" har dock en annat historia.. En sån som jag inte riktigt visse om man skulle skratta eller gråta. Men jag hoppas iallafall att de människorna ALDRIG skaffar hund.

På midsommardagen för två år sen körde det in en bil hos oss med ett äldre par i. De ville köpa grönsaker (att det var flera ÅR sen vi slutade sälja grönsaker är ju en annan historia, men ändå!). Som vanligt när vi får besök så berättar ju hundarna detta för oss och sen vill de hälsa. Tanten i bilen såg väldigt misstänksam ut, vevade ner rutan nån cm och frågade sen om det var såna där KAMPHUNDAR!   ^/^

Vad säger man! Ganska förvånad belv jag allt!  /w//

Magda

• Medlem
  • *
    • Teddilyn´s kennel
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2009, 10:54:26 AM »
Maggan Widin var här en gång och vi var i stallet hos Marie Skogström.
En tjej där sa att det var det fulaste hundar hon någonsin sett.
Hon väntade sig en reaktion från oss.

Då sa Maggan W - " oh du får så gärna tycka så!  Vi är såååå många som älskar den här rasen så det gör ingenting.........."

Tjejen blev alldeles ställd och skyndade vidare!

Maggan S som tycker att cardigan (och även Pembroke förstås) är den bästa ras som finns!
gå gärna in på vår hemsida www.teddilynskennel.se
och missa inte Blondin-Bettans blog!

Sara Berglund

• Gäst
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2009, 03:18:32 PM »
Hej!
Här i Köping är Izor ensam Corgi, så i stort sett varje gång vi går ut på stan(bor alldeles vid stan) på någon promenad för jag höra
"Varför korsar man tax/schäfer?" "det kan ju inte vara bra för hunden".
eller som för 1½ år sen när Izor kom hem till oss så kom en dam
fram till oss och frågade varför jag hade en Kanin med mig ut på gården!
Hade Izor med mig när jag var funktionär på Elittävlingarna för islandshästar på strömsholm i somras då fick jag höra
av en tant att hon inte kunde förstå hur man kunde välja att köpa en sån ful hund. Hon ansåg att en så ful hund skulle man ha blivit påtvingad..!

Kram från oss ;¤

Utloggad Maggan Nordlöf

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 669
  • Elina och Ebba
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2009, 04:51:11 PM »
Jag har aldrig hört någon säga att mina hundar är fula utan tvärtom att dom är söta.

När Ebba och Wilma var unghundar så var ett par som frågade vad det var för blandning i dom.
Jag sa att dom var renrasiga och att det var Welsh Corgi Cardigan.
Jaha en stickad Kofta muttrade dom och gick vidare..

/Maggan
Wesa Borgs Röhälla  bor här och Wesa Borgs Knisa och Cafrem´s Troja är här om dagarna.

Janne

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2009, 06:26:35 PM »
När Jag får frågan vad är det frör blandning i våra hundar. Så brukar jag svara, mamman är 100% whels corgi cardican och pappan 100% whels corgi cardican. Då brukar det bli tyst en liten stund inan poletten ramlar ner. Och man får till svar aha de är renrasiga hundar ;(kla)

Tew

• Gäst
« Svar #13 skrivet: februari 19, 2009, 11:10:22 PM »
Hej Maggan!

Är Chelsea/ Roperkullen den "Valpar i Brunflo" kullen? Eller finns dom kanske ännu närmare?
Vore jätte skojj för både mig och Gibson att träffa andra Corgisar  :)

/Therese

• Medlem
  • *
    • Teddilyn´s kennel
« Svar #14 skrivet: februari 20, 2009, 08:44:20 AM »
Valparna finns i Skute, Fåker
Har ingen aning om var det ligger.