Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum

Författare Ämne: Förstapris.  (läst 806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ann Vedin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Kvinna
    • Starkskracken
Förstapris.
« skrivet: oktober 09, 2010, 01:13:55 PM »
Idag & igår har Vattuskräcken varit dyr, han har tillskansat sig två förstapris i lydnadsklass 1, & på köpet fick han en mycket stolt matte.

& trots att han nollade läggandet på fredagen tog vi oss över den magiska gränsen.
Så idag valde jag att dk:a honom på läggandet & ta ett poängavdrag istället för nolla.
Gårdagens resultat 165 p.
Dagens, 180!
& futtiga 0,5 poäng från att bli först placerade av alla startande i ettan.

Nu är han förlåten alla sina tidigare synder.

(Paula egentligen är det ju du som ska skriva det här inlägget men jag kunde inte hålla mig)

Utloggad Sofia Nordqvist

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 74
SV: Förstapris.
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2010, 02:55:46 PM »
Vilken helg!
Superbra jobbat, stort grattis  /vi)/
Vi är grymt impade  ;)h ;)h

Utloggad Paula Holmqvist

• SWCK Regionsombud
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 263
    • www.kennelblatiran.se
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2010, 06:01:12 PM »
Fina duktiga Blåtirans Ernst-Eddie Erövraren, alias Vattuskräcken ;¤

Utloggad Petra Marteus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 777
  • Frodo och Saga. Cardigan hos Fromax Kennel
    • Fromax Kennel- Welsh Corgi Cardigan
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2010, 06:14:54 PM »
Grattis, super kul att det har gått så bra!  :D  /&(%

//Petra
Fromax Kennel
Glada hälsningar från Fromax Kennel

Besök oss gärna på vår hemsida:
http://www.fromax.se/

Och blogg: http://fromax.bloggplatsen.se/

Utloggad Borghild M Wellström

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 970
  • Pigg och smart - en corgi så klart!
    • Bolles Corgikoja
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2010, 07:41:26 AM »
Grattis!!! /w))/

8)
Bolle & Magic
"Det som inte tål att skämtas med, det förtjänar sällan att tas på allvar"

Utloggad Carolin Färdigh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 179
  • Stolt ägare till Stock Dog's Candy Man- "Vips"
    • Vipsens sida
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2010, 09:23:56 AM »
Grattis!!!

/Carolin
Ps. Han är nog en av de vackraste corgis jag sett  :)
En corgi kan göra allt! :)

Utloggad Malin Eriksson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 502
  • Frost
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2010, 09:33:15 AM »
GRATTIS!!  /w))/

Klart du själv ska skryta om detta, Paula har ju "bara" fött upp honom  ^/^, det är ni som gjort jobbet på banan!! Grattis igen, ja till Paula med som föder upp bra hundar.  /&(%

Malin med Gulliganer
Koftor är bäst!
Besök gärna vår hemsida : www.carddicted.com

Utloggad Ann Vedin

• Medlem
  • *
    • Starkskracken
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2010, 09:56:31 AM »
Jag tackar så mycket för gratulationerna. :)
& Carolin, du smickrar mitt matte-hjärta. :) (det känns bra)

Tänkte jag skulle peta in våra poäng moment för moment, kul att se att det kan skilja så mycket från dag till dag. Särskilt när det går bättre den dagen man trodde det skulle gå sämre.
Fredag:
Platsliggning: 10
 Tandvisning: 10
 Linförighet: 7
 Läggande: 0
 Inkallande: 10
 Ställande: 10
 Apportering :9
 Hopp över hinder: 10
 Helhet: 8

Lördag
Platsliggning: 10
 Tandvisning: 10
 Linförighet: 9
 Läggande: 8,5
 Inkallande: 8,5
 Ställande: 9
 Apportering :9,5
 Hopp över hinder: 8
 Helhet: 9

Vi är meganöjda! (& har ev anmält oss till en till tävling här nästa månad)

Utloggad Paula Holmqvist

• SWCK Regionsombud
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 263
    • www.kennelblatiran.se
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2010, 10:01:09 AM »
Hi hi precis Malin, varför ska jag skryta, det är ju Anns förtjänst!  ;¤

Utloggad Camilla Knutsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 166
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2010, 12:47:58 PM »
Grattis  ;(kla)!!!

En tävlingsteknisk fråga till er som tävlar lydnad: hur många brädor brukar ni ha på hindret? Två? Tre? Olika från tävling till tävling?

/camilla

Utloggad Ann Vedin

• Medlem
  • *
    • Starkskracken
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2010, 02:11:27 PM »
Camilla: Jag brukar träna med tre, på ettans hopp så är det ju inte några problem med höjd med tanke på att man får ställa upp hur man vill. Men på hopp sitt hopp har han en tendens att vilja sätta sig ganska nära hindret med risken att ta i, så bra om han är van att spänsta till det där.
Nu på tävlingen så tyckte tävlingsledaren att tre brädor borde funka, men hon sänkte ändå till två. men så tog han också i då (därav poängavdraget på lördagen).

Rutan är också en sån här som jag funderar mycket på, han vill gärna navigera efter dom två närmsta & ställer sig med tassarna på den linjen (har inte tränat med band eller dyl mellan konerna), han korrigerar dock sig själv & försöker.
Hur gör övriga?

Sen hur tusan ska man få till ett snyggt framförgående? Så fort jag belönar honom (även det tystaste braa) kommer han ju in till position igen..
Tips? Har kört med target hittills.

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: oktober 11, 2010, 02:55:17 PM »
Ann: tack för tipset, då är tre brädor att rekommendera vid träning (min cardigan är bara 9 mån än så vi kör bara en bräda det lilla vi försökt).

Rutan: här kan jag skriva en hel uppsats  /fy)). Svårt moment för vissa hundar, bl a för min blandras! Jag gjorde rutan liten (ca 1,5x1,5m) i början av inlärningen för att hunden skulle få bättre överblick över alla fyra konerna. Visade henne alla koner genom att gå runt och ta på dem medan hon tittade på. Lät henne sedan leta upp rätt position på egen hand och klickade henne när hon var på rätt ställe. Använder också "riktpinne" placerad på den bortre linjen från mig sett. Den springer hon och kollar på och kommer ganska rätt så att jag kan klicka eller belöna rätt position. Belönar alltid BAKOM rutan (från mig sett)!

Framförgående: gör en "doftstig" i gräset genom att gå fram och tillbaka på samma linje några gånger. Prova också att använda naturliga targets, gå t ex mot bruksstegen, ryggsäcken, staketstolpe etc. Kasta belöning framför hunden när den tittar framåt. OBS! Noga att kastet kommer när den har huvudet i rätt riktning.

Hör gärna av dig på mail om du vill ha förtydligande, fler tips och/ eller du redan har provat allt ovanstående :).

Jag vet inte hur intresserade resten av Forumläsarna är? Kanske vi ska köra lite träningstips?

Utloggad Maria Nyquist

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 233
  • Bill och Fred
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2010, 03:15:48 PM »
 :)=(

Jättejättegrattis till fina poäng, verkligen kul när det går så där bra.

Ang brädor vid hoppet så har jag upptäck att Bill hoppar bättre och dessutom har någon domare krävt 3 brädor, och som någon sa så fungerar det bättre när man i 2:an ska köra hopp sitt hopp.

Rutan har Bill 10 eller O!!! på Ibland på tävling är det helt borta.
Men vi tränade väldigt länge med en target, kunde vara kopplet, en handske, sten bara det fanns något att ta sikte på. Man vill ju få in att de ska gå till mitten av rutan för det fortsatta tävlandet.
Ibland tränar vi kort kort avstånd och då är det leksak så fort han når mitten, vilket verkligen går undan då. När jag tar långt avstånd upp till 30 m, har jag leksaken halvvägs mot rutan och är han då tillräckligt snabb o korrekt får han hämta den....vilket uppskattas.

Jag tycker det vore jätteintressant med träningstips här.
Hälsar Maria med Bill
Lycklig ägare till Carddicted Batteries Not Included "Bill" och Carddicted Fully Charged Batteries "Fred" + rhodesian/schäfer/dobermannen "Bob"

Utloggad Ann Vedin

• Medlem
  • *
    • Starkskracken
« Svar #13 skrivet: oktober 11, 2010, 03:34:51 PM »
Denna ruta ja. Körde också på en väldigt liten ruta (samma princip som att lägga ut flertalet apporter i spåret, lättare för dom att förstå sammanhanget), & klickat. Bra du sa det med att belöna bakom, så tränade vi ju in rutan från början, men av nån anledning har jag släppt det & går istället fram & belönar honom medans han står blickstilla. Bra med påminnelse! Han har en tendens att komma lite långt fram i fria följet också, belöna bakåt (det är mitt mantra nuförtiden känns det som). ;)
& jag kan inte hålla på & peta i konerna för då apporterar han dom, eller slår med tassen (vi har ju lärt in olika sorters markeringar så han testar alla innan han vet vad som gäller), men däremot har jag själv gått runt i rutan, brukar inleda så när det var ett tag sen sist vi körde.
Men variation har jag kommit på att man bör öva sig i! Olika koner, med band mellan, med spån mellan, utan band, på asfalt, hemma på gården, på grannens gård.

"Doftstig" har jag inte testat! Kvällens uppgift tror jag bestämt det blir!
Har dock jobbat med minnesbilder, kampat på en punkt med ordet framför, gått iväg, gått tillbaka, kampat, gått iväg & sen manat på honom med ordet & belönat första förflyttningen från min sida med boll mot "framför"punkten. Men jag tror att det att jag promenerar håller samma typ som att trampa runt i rutan, ska testa! & rapporterar! Jag får väl helt enkelt hålla käften längre tid innan jag belönar. :)

Jag har btw revolutionerat mitt fotgående med en simpel simpel övning, att istället för att fot betyder att vi ska gå framåt, så betyder fot fullkomlig koncentration uppåt, trots att det viner leksaker runt skallen på honom, sen kan vi lika gärna gå bakåt istället för framåt, eller åt sidan, eller i cirklar baklänges. Bra under ljudgivning, han sitter lättare kvar med tassarna i backen nu. Vill gärna på att studsa lite annars. ;)

Vad är planen med din vovve förresten Camilla? :)

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: oktober 11, 2010, 03:49:41 PM »
Där kom fler bra rutan-tips från Maria!! Det kan man aldrig få för många  :D.

Då kanske vi ska köra vidare på lite träningstips här, vore roligt nu när många är ute och tävlar med fina framgångar.

Anledningen till att jag belönar hunden bakom rutan är att på tävling är dragningen mot mig så stor att hon ändå gärna går framåt. Finns då lite belöningsförväntan bakåt så kompenserar det.

Tyvärr tävlade jag tvåan enligt de gamla reglerna utan ruta, och gick direkt på treans ruta (stort avstånd) så jag fick verkligen jobba för att få hunden att förstå  :P.

Jag jobbar enligt principen att hunden ska söka sig till konerna på egen hand och också förhålla sig till dessa när den letar rätt position. Om man tänker hela vägen fram till elitklass så ska man där först skicka hunden till en kon, och därefter vinkelrätt till rutan. Således ligger inte rutan rakt framför föraren längre. Bra att ha med i bakhuvudet när man tränar in momentet.

Ett kommando som inte direkt finns med i ngt tävlingsmoment men som jag har haft otrolig nytta av är att lära in "backa". Jag kan backa in hunden på avstånd i rutan, i fjärren är det "stå, backa" för att inte få framåtförflyttningar, "backa-fot" för att jobba med bakdelen i positionen etc.

Ann: variationer är jättesmart att träna! Tack förpåminnelse där :-). Jag har tävlat trean på en grusplan, det var annorlunda. Under platsliggningen gömde vi oss i ett hästsläp  ^/^. Störningsträning är jättebra också, det glömmer man ofta.

Planer för Caspian: stora  /&. Vi får se vad det blir, men tävlingslydnad blir det absolut. Förmodligen IPO också (tävlingsformerna BSL och BSP då, utan skyddet).

/camilla

Copyright © Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum