Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum

Författare Ämne: SKK:s valphänvisning  (läst 720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 774
  • Kön: Kvinna
  • Cardiganvalp Kennel Wesa Borg
    • Kennel Wesa Borg
SKK:s valphänvisning
« skrivet: september 12, 2011, 10:12:17 AM »
 /w// Har just varit inne på SKK:s sida köpahund.se. Där står det bla om våra cardisar.
" Se upp med vakttendenser" och "Dämpa skällighet från start"!
Är det något jag saknar hos mina cardisar så är det just vaktinstinkt och det där med skällighet vet jag inte varifrån det kommer..... jag som i 25 år haft en spetsras upplever cardisarna som tystlåtna.
Vore intresant att få vetskap om VEM som pålagt vår ras dessa för mig skumma egenskaper!  /w//
"Tala inte med mig om svårigheter - tala med mig om möjligheter."
Och besök gärna Kennel Wesa Borgs prisbelönta Cardigan - och deras härliga valpkullar - på deras egen hemsida:
http://www.wesaborg.se

Utloggad Cecilia Lindhoff

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 115
  • Kön: Man
SV: SKK:s valphänvisning
« Svar #1 skrivet: september 12, 2011, 03:23:58 PM »
Don´t worry, be happy Pia!  ;D
Så här ligger det till:
Ansvaret för innehållet i texterna i raspresentationerna ligger hos avelskommittén. Texten ska vara godkänd av styrelsen innan den publiceras.
Nu är det så att när man sjösatte köpahund.se använde skk sig visserligen av de underlag klubben skickat in men man adderade även annan information.
Vi i styrelsen/avelskommittéerna är inte nöjda med hur informationen för våra båda raser ser ut idag (den innehåller vissa felaktigheter) och kommer att ändra den. Det är en process som pågår just nu så du får tåla dig ett tag till. Under tiden föreslår jag att du mejlar avelsrådet och ger förslag på innehållet.
Corgikramar från Zizi

PS: Ta hand om dig och akta dig för pjäxpanna :)=(
Skoj & skratt, corgi-fnatt!!

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #2 skrivet: september 12, 2011, 03:29:51 PM »
 /="() Jag är livrädd för alla pjäxpannor jag möter....ett bra år för dem här på ön iår.... /="()
Och besök gärna Kennel Wesa Borgs prisbelönta Cardigan - och deras härliga valpkullar - på deras egen hemsida:

Utloggad Lena Sommerfeld-Ulff

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 56
« Svar #3 skrivet: september 12, 2011, 07:04:28 PM »
Vet inte riktigt vilka kriterier en cardis måste uppfylla för att räknas som vaktig, men Vera och KnickeDicken släpper "ingen f-n över bron" bokstavligt talat, för hundarnas revir tar slut vid vår lilla "bäckbro"
Och eftersom dem är hundar,så använder dem ju sin röst för att varsla mig.. /&

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #4 skrivet: september 12, 2011, 09:13:39 PM »
 &/&= Efter 15 år med ett ganska stort gäng cardisar och innan 25 års erfarenhet av keeshond så hävdar jag bestämt att generellt kan inte cardisarna upplevas som skälliga eller speciellt vaktiga.  &/&=

Utloggad Lena Sommerfeld-Ulff

• Styrelsemedlem
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 56
« Svar #5 skrivet: september 13, 2011, 07:56:30 AM »
Nä, då känner du givetvis rasen bättre än mig, jag har ju haft Bullterrier och Am Staff de senaste 30 åren ;)

Men en gårdshund skall väl ta hand om sitt revir?

Utloggad Paula Holmqvist

• SWCK Regionsombud
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 263
    • www.kennelblatiran.se
« Svar #6 skrivet: september 13, 2011, 08:40:14 AM »
Andreas undrar om du är både blind och döv Pia ha ha ;D. Cardigan är fortfarande en heeler och gårdshund med allt vad det innebär.. Så less på folk som ringer och egentligen är ute efter en bishon frisé när man hör vilka egenskaper dom tycker en hund ska ha. En fara när våran ras har så gulligt utseende..

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #7 skrivet: september 13, 2011, 05:18:33 PM »
 &/&= Eller gott folk däruppe i norr, så är det så att jag har mycket väluppfostrade cardisar! Gulligt utseende, jag vet inte det jag efter att ha fött upp både keeshond och chow chow, så vet jag inte om cardisar kommer i topp med söta uttryck/huvuden!  &/&=

Marie Skogström

• Gäst
« Svar #8 skrivet: september 14, 2011, 07:09:58 AM »
Jag tycker att Cardigan har nära till skall och att det finns rätt mycket vakt i denna ras- egenskaper jag gillar men som man måste vara tydlig med när valpköpare frågar just såna saker.
Jag tycker att det är jättebra att sånt framkommer redan i en raspresentation- men man kan ju skriva det på olika sätt och om det står så som du citerade Pia så tycker jag att "nära till skall" är ett bättre sätt att uttrycka det och att man skriver tex. "gårdshund som använts för vakt och vallning". Eller något sådant ;)
Att skriva "dämpa skällighet från början" förutsätter ju att jag inte vill ha en hund som skäller och så är det ju inte för alla hundägare... vissa eftersöker ju just den egenskapen ;)

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #9 skrivet: september 14, 2011, 07:46:38 AM »
 &/&= kanske finns det olika linjer med mer eller mindre gaffsighet och till viss del är det väl en uppfostringssak. MEN vad jag förstår så är tex en border collie, vallhundarnas kung, inte speciellt skällig! DESSUTOM, nog har vi i såfall andra egenskaper, viktigare att poängtera OM vi nu ska skrämma valpköpare! /w//

Utloggad Carolin Färdigh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 179
  • Stolt ägare till Stock Dog's Candy Man- "Vips"
    • Vipsens sida
« Svar #10 skrivet: september 14, 2011, 08:45:58 AM »
&/&= MEN vad jag förstår så är tex en border collie, vallhundarnas kung, inte speciellt skällig! /w//

Fast border collies och corgis vallar ju på helt olika sätt!! En border collie vallar med kropp och ögon, en corgi driver och oftast med skall! Stooor skillnad!

Jag måste även instämma i att de corgis jag träffat alla haft nära till skall. Hur mycket de vaktar vet jag inte, men Vippen vaktar iallafall mycket!

Carolin
En corgi kan göra allt! :)

Utloggad Margaretha Synak

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 533
  • Teddilyn´s kennel Cardigan Welsh Corgi
    • Teddilyn´s kennel
« Svar #11 skrivet: september 14, 2011, 08:51:01 AM »
Jag har fött upp Cardigan i  ca 20 år.
Upplyser alltid mina valpköpare att rasen har väldigt nära till skall.
Absolut inte för att skrämma dem utan för att tala om att det är något att tänka på om man vill ha en hund som inte skäller i tid och otid som Cardisen lätt kan göra.
Mina hundar talar om när det kommer nån, både när någon passerar och när de kommer in på vår tomt. De skäller av upphetsning när folk kommer in till oss men tystnar nästan genast ( det har de lärt sig att man ska göra ;)
De "dumskäller" inte och genom skvallerträning drar de inte igång när hundar i området skäller.
Men visst har vi en skällig ras, viktigt att valpen tidigt lär sig vad som gäller i detta hem/denna flock!
gå gärna in på vår hemsida www.teddilynskennel.se
och missa inte Blondin-Bettans blog!

Utloggad Fia Nilsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 141
« Svar #12 skrivet: september 14, 2011, 09:50:19 AM »
Jag instämmer med att rasen har nära till skall. Våra berättar gärna när någon kommer, när det kör bilar förbi, när fåglarna inte gör som dom vill... Men jag upplever inte att dom står och skäller i timmar som spetsraserna kan göra. Men corgin är en snackig hund som gärna svara när man pratar med dom.

Ofta brukar våra skvallra på varandra, inte genom att skälla utan genom olika ljud. Så vi vet direkt om någon har tagit någon annans ben. Alla har dom olika ljud så det är lätt att höra vem det är.

Utloggad Pia Schröder

• Medlem
  • *
    • Kennel Wesa Borg
« Svar #13 skrivet: september 14, 2011, 02:14:18 PM »
 &/&= Jag utgick ifrån, att när vi snackar om våra cardisars ev skällighet så gör vi det i relation till andra hundraser, i mitt fall 25 år med keeshonds och 15 med norwichterriers. Därför hävdar jag att i förhållande till många andra raser är inte cardisarna några extrema skällare! Sedan ska vi ju heller inte bortse från fostran och att vissa "familjer" säkert är gapigare än andra. Snacksalighet är en sak och stolleskall en helt annan!  /&

Marie Skogström

• Gäst
« Svar #14 skrivet: september 14, 2011, 04:39:41 PM »
Intressant är att höra vad du svarar på om en ev. valpköpare frågar om det är en skällg ras?
Den frågan dyker ofta upp tycker jag...
Jag tycker att en av mina viktigaste uppgifter som uppfödare är att informera om vad som "bor i rasen" och i en hasbitare är nära till skall något man inte kan bortse ifrån- hur mycket man än försöker göra det till en egenskap för speciella linjer i rasen eller ej.
Om en presumtiv valpköpare har som ett kriterie i rasval att "en skällig hund är det värsta jag vet- det vill jag absolut inte ha"... då är det min uppgift att påtala att det då kanske är fel ras. Eller berätta hur man kan stävja detta tidigt- vilka metoder som passar osv.

Jag har fyra individer hemma, några med samma linjer (en riktig gaphals, en helt tyst). Så visst är det även en individuell egenskap, men det fråntar inte att det i själva rasen är nära till skall generellt.

Copyright © Svenska Welsh Corgi Klubben - Forum